Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

Priatelia, dovoľte, aby som pri tejto téme vyblokoval nežiaduce EMÓCIE, POCITY a sústredil sa poukázať v tomto probléme na ARGUMENTY a FAKTY.



Môj hodnotový argumentačný uhol pohľadu ako aj mnohých obyvateľov, ktorí podpísali petíciu proti návrhom „Urbanistickej štúdie zóny Račany Rosso“ a proti ďalšiemu NEPRIMERANÉMU ZAHUSŤOVANIU ZÁSTAVBY Bratislava Rača vychádza z nasledovných argumentov.
Stavebný investor chce po schválení štúdie a nasledovných stavebných povolení realizovať výstavbu sídliska s približným odhadom počtu 2.500 obyvateľov.
Argument číslo jedna proti tomuto zámeru neúmerného zahusťovania zástavby v Rači v území známom ako Komisárky je zásadný problém celej Bratislavy, a to v preťaženosti, nepriepustnosti dopravy na cestných komunikáciách I. a II. triedy zároveň aj na príjazdových cestách v priestoroch sídlisk, ulíc. V čase ranných a popoludňajších špičiek, ktoré sa časovo stále predlžujú, vznikajú pravidelne veľké kolóny áut, ktoré pri automobilovej nehode sa okamžite podmienkami menia na závažné dopravné blokácie, kolapsy. Negatívny dopad obrovského nárastu automobilovej doprave smerom z Pezinka a blízkych obytných lokalít do Bratislavy v ranných hodinách a poobede zasa späť z Bratislavy, Rače do Pezinka a okolia prináša najmä závažné znehodnotenie „Zdravej kvality života“ v oblasti čistoty ovzdušia, nadmernej prašnosti, exhalátov z áut, smogové situácie, zhoršenie najmä v zimných mesiacoch, prekračovanie limitov škodlivého hluku, otrasy budov pochádzajúce z ťažkej nákladnej kamiónovej dopravy a pod.
Argument pána, ktorý radí ľuďom, že ak nie sú schopní prispôsobiť sa všetkým negatívnym dopadom na ZDRAVIE ČLOVEKA, nech sa odsťahujú z Bratislavy na vidiek zrejme nezaregistroval skutočnosť, že už dlhoročne desiatky dedín, ich obyvatelia energicky, občiansky protestujú početnými „Petíciami“, alebo aj osobnou blokáciou ciest práve proti spomínanej dopravnej preťaženosti, znečistenému ovzdušiu, hluku, otrasom z áut, od ktorých sa im rozpadávajú ich rodinné domy.
Ďalší argument zo strany zástupcu stavebného investora, že dopravnú štúdiu priepustnosti dopravy pri realizovaní možnej výstavby projektu Račany Rosso vypracovali dopravní experti, ktorí majú na to školy a odbornú kvalifikáciu, dávam protiargument, že práve množstvo dopravných expertov na to študovaných dalo v minulosti súhlasné dopravné povolenia pre stavbu sídlisk v celej Bratislave, kde súčasný stav priechodnosti dopravy na cestách I. a II. triedy príjazdových ciest je už dokázateľne v KATASTROFÁLNOM KOLAPSOVOM stave, kde sa vôbec nerešpektovala skutočnosť, že väčšina ciest je šírkou nedostatočná a vybudovaná ešte v 50-80-tych rokoch minulého storočia na vtedajšie dopravné podmienky. O nedostatočnej kapacite parkovacích miest vie každý vodič osobného auta, ktorý býva od Rače až po Petržalku, Dolné hony až po Devínsku Novú Ves v Bratislave.
Argumentáciou proti zahusťovaniu existujúcich sídlisk ďalšou zástavbou vyjadrujú mnohí obyvatelia v MČ Rača svoju osobnú ZODPOVEDNOSŤ nielen za stav kvality života, ktorý je v súčasnosti tam žijúcich ľudí, ale zároveň ochraňujú tie isté hodnoty aj pre možných budúcich obyvateľov Račany Rosso, ktorí by sa po čase začali pýtať a dožadovať odpovede, ako to, že MÚ Rača, poslanci MČ Rača, obyvatelia dopustili, že žijú v prostredí značne znečisteného vzduchu, smogu, hluku, kde cesta autom do práce a poobede späť domov sa odohráva v sústavnom dopravnom kolapse. Stavebný investor totiž nebude TEN, kto bude bývať v Račany Rosso, ale budú to práve súčasní a noví obyvatelia Rače, ktorí by znášali následné negatívne dopady z cestnej dopravy na STAV KVALITY ŽIVOTA v ich domovoch.
Rozhodne ako rodený Bratislavčan odmietam názor, že sa máme vraj zmieriť so stavom životného prostredia, ktorý máme brať ako daň za stavebný rozvoj hlavného mesta Slovenska – Bratislavy v podobe čoraz väčšieho nárastu PRAŠNOSTI, SMOGU, HLUKU, EXHALÁTOV, kde mi je vzorom, že to ide úplne inak blízka susedná Viedeň – Rakúsko s jasnými pravidlami spoločenskej dohody, že HODNOTOVO v poradí dôležitosti je na prvom mieste „Zdravá kvalita života“, čo znamená čisté ovzdušie, primeraný neškodlivý hluk, dostatok zelene voči pomeru k zastavanej ploche, čo je dokázateľná spoločenská reálna prax v celej západnej Európe, Škandinávii a záleží len na nás, ako si dokážeme bez tradičných výhovoriek „ako sa to nedá“ obhájiť občianskymi zákonnými aktivitami svoje práva na našu KVALITU ŽIVOTA.
Každý z nás sa môže stať ŤAHÚŇOM pri ochrane nášho životného prostredia, ak presvedčivo, argumentmi zaktivizuje svojich susedov, priateľov, známych i neznámych či už formou podpísania prebiehajúcej Petície proti návrhu projektu štúdie zóny Račany Rosso, proti ďalšiemu zahusťovaniu zástavbou, tlakom argumentov na vedenie MÚ Rača, poslancov MČ Rača, prezentáciou na internete, oslovovaním masmédií atď.
Takže priatelia, VIEME, CHCEME, DOKÁŽEME si obhájiť svoje práva na ZDRAVÚ KVALITU ŽIVOTA, alebo dopustíme precedens a naše deti nám po čase raz povedia, že si ani nezaslúžime bývať v Bratislave – Rači, Krasňanoch, Rendezi, lebo sme sa nedokázali účinne spoločensky zomknúť vo veciach verejných a dať projektu „RAČANY ROSSO“ v podobe navrhnutej urbanistickou štúdiou rozhodné spoločenské „STOP“?
Vo Vašu spoločnú nezlomnú energiu verí
Sekerka Cyril
poslanec MZ MČ Bratislava - Rača za Rendez



24 komentárov:

  1. To naozaj niekto dokaze povedat, ze sa mame odstahovat z Bratislavy? To by ma zaujimalo, z akej diery ten bulo vyliezol. Nech si ide svoje projekty realizovat na svoje rodne polia

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dokáže. Kto tomu neverí, túto „myšlienku“ nájde na zvukovom zázname z verejnej prezentácii UŠ (http://rosso.racan.sk/2013/01/info.html).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Staci ak sa odstahuje z Race "GANG STYROCH" A bude pokoj aj s developermi. Keby z nasich dani na MU neparazitoval Draci Ken Banjo developeri by tu nemali zelenu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Neviem, aké presné zloženie má „GANG ŠTYROCH“, ani kto je Draci Ken Banjo, no mám pocit, že developerom sme doteraz dávali zelenú hlavne my, obyvatelia Rače, Rendeza a Krasňan. Posledné štyri volebné obdobia sme územné plánovanie brali na ľahkú váhu, spoliehali sme sa na odd. územného plánovania, poslancov a starostov, zatiaľ čo developeri si šli cieľavedome za svojím. Prehrávame vysoko na body a ak s tým niečo nespravíme, prehráme K.O.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. 27.11.2010 dostali obyvatelia developerske K.O. Tieto projekti uz mali byt predlozene davno. Ale priprava poslancov trvala dlhsie. Samozrejme,ze sa daju dalsie vystavby zastavit. Ako je uz v Raci vseobecne zname starosta svoju funkciu absolutne nezvlada. Takze je nacase referendum o jeho odvolani.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. 27.11.2010 v Rači vyhrali (aj) developerské peniaze a účinná volebná kampaň.
    A že referendum o odvolaní starostu? Naň nestačí mať len chuť, treba aj argumenty.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Nerozumiem.
    Pozrite si Kolibu, Palisády.... Rača je oproti tomu raj. Bratislava bude rásť a ani niektorí račanci tomu nezabránia.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Je, no pri kmotríkovskom „urbanizovaní“ dlho nebude.
    A Račanci rastu Bratislavy nebránia, len ho chcú na svojom území dostať do rozumných medzí - do takých, ktoré nezničia 800-ročnú históriu Rače a rešpektujú jej územné a urbanistické danosti a tiež infraštruktúrne možnosti.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Bratislava moze rast. V Raci nech rastu rodinne domy. Tak,ako mali. Ale vdaka jednemu stvorpismenkovemu nenazranemu parazitovy tu budu 9 posch.panelaky? Ked s nim vyrazil byvali starosta dvere tak si vytvoril svojho? Kazdy si k nam dovoli tolko,kolko mu dovolime. Treba podpisovat peticne harky. Ak to nepomoze treba pouzit dalsie legalne demokraticke natlakove akcie.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Minuly rok,ked bolo plenum o prijati nepotrebneho uveru niekto zavolal 3 auta Mestskej policie pred budovu obecneho domu. Ako mi povedali policajti boli tam na ochranu poriadku a pre pripad,ze bude potrebny ich zasah. Ktovie kolko pride policajnych aut,ked sa bude hlasovat o Racany Rosso?

    OdpovedaťOdstrániť
  11. O tých autách počujem prvý krát. Neviem si predstaviť, že by niekto reálne uvažoval o policajnom zásahu. A som presvedčený, že urbanistická štúdia cez MZ Rača neprejde. Rozhodujúci „boj“ sa odohrá na mestskom zastupiteľstve. Verím, že poslanec Pilinský už svojim kolegom v MsZ vysvetľuje, že Račany Rosso sú urbanistický nezmysel.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Pán Sekerka, veľa slov málo faktov.

    1. Ak tvrdíte, že dopravná obslužnosť je zlá, tak dajte analýzu koľko územie znesie, a koľko už nie. Takto bude mať okrem všeobecných fráz aj fakty.

    2. Veľmi doporučujem sa sústrediť nie na zastavenie výstavby, ale jej obmedzenie (podľa vyššie spomínaných dát)

    3. Minimálne vypustenie cca tretiny blokov z projektu - už na Račany Bianco vidno veľké nahustenie - medzi domami nevzniká dostatočný priestor na zeleň a ihriská tenia si a hlavne - kvalita bývania je hrozná - ľudia si vidia do okien ako v najhorších panelákových sídliskách.

    4. Takéto zníženie zastavanosti paradoxne môže developerovi pomôcť - získa lepšiu kvalitu bývania - vyššie ceny. Môže vyjsť v ústrety tomuto zámeru. (asi s tým aj ráta)

    5. Ináč držím palce. Cieľom asi nie je zastaviť rozvoj, ale urobiť ho udržateľným. To je v prvom rade zlyhanie samosprávy - takéto zahustenie nemá čo prejsť cez oddelenie UP a už vôbec nie cez poslancov. Ako už bolo v diskusii spomenuté, hlavný boj Vás čaká "doma."

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Anonymny,napisal aj medzi inym "TO JE V PRVOM RADE ZLYHANIE SAMOSPRAVY". To nieje zlyhanie samospravy. To je zlyhanie "pouzijem caste slovo jedneho ringieroveho novinara "kvazi" strany zelenych. Ta tu otrasne bacuje uz dva roky. Strana zelenych by mala chranit zivotne prostredie byt sa o kazdy kusok pody. Miesto toho musia obcania zbierat podpisi na peticiu a tak bojovat v mestskej casti sami s developermi. Tak kto je ta strana zelenych? Kto si ju zalozil? A viete preco a naco?

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Vďaka za názory, dobre vystihujú podstatu toho, o čo ide autorom petície aj autorovi článku.

    Podotýkam, že pán Sekerka podrobné fakty riešiť nemusel, tie sú zhrnuté v dôkladnej analýze poslanca Michala Drotována (http://michal-drotovan.racan.sk/2013/01/stop-nezmyselnej-vystavbe-podla-toho.html)

    ad 1) Táto požiadavka patrí autorom štúdie, nie pánovi Sekerkovi - pre neho ako poslanca sú faktom nad všetky fakty sťažnosti obyvateľov Žitnej ulice, že už terajšia dopravná situácia je pre nich neznesiteľná - hluk, otrasy, smrad... Ak za nimi prídete s analýzou „koľko územie znesie“, tak Vám povedia, že oni neznesú už ani auto navyše, nieto v UŠ deklarovaných 430 áut/hod. v dopravnej špičke, a vyhodia Vás aj s analýzou dopravnej obslužnosti.

    ad 2) V petícii ide práve o obmedzenie výstavby. Ak vec trochu zjednoduším, petícia hovorí „pán Kmotrík, stavajte podľa platného ÚP hl. mesta!“.

    ad 3) a 5) Súhlas

    ad 4) Súhlas, takéto zníženie môže developerovi pomôcť aj tým, že zvýši jeho dôveryhodnosť ako zodpovedného investora, ktorý sa neženie len za ziskom hlava-nehlava. Tomu, že by investor plánoval vyjsť lepšej kvalite bývania v ústrety nič nenasvedčuje, no rád sa budem mýliť.

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Anonymný 31.1.2013 8:28:00,
    súhlasím s názorom, že Strana zelených v Rači od roku 2010 „bačuje“, no vo veci, o ktorej tu diskutujeme, nejde len o jej zlyhanie: samospráva (MÚ, MZ, starostovia) v obhajobe oprávnených územno-plánovacích a urbanistických záujmov obyvateľov Rače zlyháva prinajmenšom od roku 2004.

    OdpovedaťOdstrániť
  16. SUHLAS. Len tu hranicu treba posunut az od roku 1994.

    OdpovedaťOdstrániť
  17. ... je to ľahko možné, no moje informácie a poznatky (zatiaľ) do tak vzdialenej minulosti nesiahajú.

    OdpovedaťOdstrániť
  18. ad „kto chce mať istotu, že mu za plotom nevyrastie vežiak/sídlisko, nech ide bývať na dedinu“
    (parafráza „myšlienky“, ktorá odznela na verejnej prezentácii UŠ)

    Ak pominiem fakt, že je to arogantný názor a že na mnohé slovenské mestá a dediny tiež dopadajú „radosti“ nezmyselných dopravných a urbanistických riešení, potom si kladiem otázku, či nedozrieva čas, aby sa Rača stala tým, čím bola vyše 700 rokov - dedinou a neskôr mestečkom. Inými slovami: aby sa odtrhla od hl. mesta, ktoré sa k jej územno-plánovacím a urbanistickým potrebám správa už od čias komančov viac než macošsky a v posledných rokoch ako k dobytému územiu, s ktorým si je možné robiť čokoľvek.

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Tieto problemy niesu,len v Raci. Ale aj v ostatnych mestskych castiach. Aj tam ma tato skupina poskupovane pozemky. A maju tam tieto iste problemy. Mozno obcania v Raci budu pre nich inspiraciou. Ved stale plati: V JEDNOTE JE SILA.

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Na stretnuti developera s obyvatelmi vystupil aj predseda HZDS v Raci v prospech vystavby. Ze by to znamenalo fuziu HZDS s tzv. Stranou zelenych? Ktovie,ako budu hlasovat dvaja poslanci za HZDS v Racianskom parliamentie?

    OdpovedaťOdstrániť
  21. S trochou nadsádzky: v trojuholníku politici-developeri-občania hrajú občania rolu podvádzanej manželky všade na svete, prečo by SK mala byť výnimkou?

    Fúzii HZDS - SZ sa poteším, obe strany to v Rači stiahne ku dnu :).

    OdpovedaťOdstrániť
  22. suhlasim so vsetkymi ktori hovoria ze kvalita zivota dostava riadne na frak
    ps ci to navrhuju tam nebudu byvat ani bohovi

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Rača.. prečo sa nepostaví ROsso shit bejvak v oblasti Žabieho majera alebo Sklabinskej či Na pasekách. Tam by tom nikomu nevadilo alee to by smradi nemali ten super pocit ze budu byvat v luxusnom prostredi..
    K strane zelenych len tolko tato strana sa ani len neoplati komentovat. Je to strana na smetisku dejin spolu s HZDS.
    Mili Racania zase ste sa len nechali obalamutit medovymi motuzmi v podobe novej tvare.. :DDD

    OdpovedaťOdstrániť
  24. Na SK-úrovni obe strany na smetisku dejín sú, na komunálnej zatiaľ bohužiaľ nie.

    OdpovedaťOdstrániť